if (CookieConsent::check('Analytics')) { }
23.9.2022
Lähituotteiden merkitys on S-Ryhmän myymälöille suuri ja sekä kysyntä että menekki hyvää. Lisäksi lähituotteilla on tärkeä rooli ja merkitys paikallisen elinvoimaisuuden ylläpitämisessä ja kasvattamisessa.
Kouvolan ja Kotkan Prismoissa vietettiin elo-syyskuun vaihteessa lähiruokapäivää, jolloin lähituottajien raaka-aineet ja valmisteet nostettiin korostetusti esille. Viestintäpäällikkö Johanna Koistinen Kymen Seudun Osuuskaupasta kertoo, että lähituotteiden merkitys on S-Ryhmän myymälöille suuri ja sekä kysyntä että menekki hyvää.
- Molemmissa KSO:n Prismoissa järjestetään normaaliaikana kaksi kertaa vuodessa Lähiruokamarkkinat, jolloin paikalliset tuottajat kokoontuvat esittelemään tuotteitaan. Korona-aikana ei tapahtumia päästy järjestämään, mutta nyt tapahtumat jatkuvat aiempien vuosien malliin, Johanna Koistinen kertoo.
Tällä hetkellä Salejen, S-markettien ja Prismojen hevi-osastojen laarit pursuavat tuoreita, kotimaisia vihanneksia, mutta tuotevalikoima ulottuu muillekin hyllyille ympäri kauppoja.
- Kouvolan, Kotkan ja Haminan seudun myymälöissä on tarjolla runsaasti erilaisia lähituotteita, muun muassa panimojuomia, hedelmiä, vihanneksia, marjoja, kukkia, makeisia, hunajaa, kahvia, maitotaloustuotteita, jauhoja ja hiutaleita, mausteita, tuoretta lihaa ja kalaa, leipomotuotteita, munia ja lemmikkieläinruokaa, Koistinen luettelee
Lähituotteiden suosioon vaikuttaa sesongin lisäksi esimerkiksi mediassa esillä olevat trendit. Alkukuusta Suomen paras olut -kilpailun voitti virolahtelaisen Takatalo & Tompurin kaski Savubock -olut ja kuusankoskelainen Panimo Hoppa voitti Pils-kilpailusarjan. Tänä syksynä tarkkaillaan erityisesti globaalin elintarviketilanteen mahdollisesti aiheuttamia vaikutuksia.
- Panimojuomissa on ollut innovatiivisia tuotteita, joiden menekki on ollut hyvä. Lisäksi sesonkituotteista esimerkiksi Kouvolan Lakritsin joulukalenteri on ollut todella suosittu. Myös paikallisen myllyn tuotteita on otettu laajemminkin myymälöiden valikoimiin kysynnästä johtuen, Koistinen kertoo.
S-Ryhmä kerää aktiivisesti kuluttajapalautetta ja toiveita asiakkailta
- Saamme palautteita ja toiveita sähköpostitse ja Sinun Toive- järjestelmän kautta sekä suorina asiakastoiveina myymälöissä. Lähituotteilla on tärkeä rooli ja merkitys paikallisen elinvoimaisuuden ylläpitämisessä ja kasvattamisessa. KSO:lla on paljon paikallisia tuotteita eri ketjujen valikoimissa, jotka monipuolistavat tuotevalikoimaamme, Koistinen täsmentää.
Artikkeli on osa Eurot Kymenlaaksoon –kampanjaa, mihin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun opiskelijat haastattelivat kymenlaaksolaisia yrityksiä ja tuottajia.
"Panimojuomissa on ollut innovatiivisia tuotteita, joiden menekki on ollut hyvä. Lisäksi sesonkituotteista esimerkiksi Kouvolan Lakritsin joulukalenteri on ollut todella suosittu." - Johanna Koistinen, KSO.