if (CookieConsent::check('Analytics')) { }

23.8.2021

Kuuma kesä Kymenlaakson matkailuyrityksissä

Kymenlaakson matkailuyrityksissä on saatu nauttia kotimaan matkailun hyvästä vedosta kesä-heinäkuussa. Majoitusmäärissä oli peräti 45 prosentin kasvu edellisen vuoden kesäkuuhun verrattuna.
Toisaalta ryhmävierailujen ja isojen tapahtumien puute vaikuttivat museoiden kävijämääriin ja koronarajoitukset rajoittivat opastettujen kierrosten ryhmäkokoja.


Suomalaiset ovat kahden koronakesän aikana löytäneet kotimaan matkailukohteet ja sosiaalinen media on täyttynyt upeista kuvista ja tunnelmista.

Kesäkuussa 2021 Kymenlaaksossa kirjattiin 33 700 rekisteröityä yöpymistä, joista kotimaisia oli 32 600 ja ulkomaalaisten tekemiä 1 100 yötä. Kesäkuussa kasvua edelliseen vuoteen oli peräti 45 prosenttia. Rekisteröity majoitusmyynti kesäkuussa oli 1,6 miljoonaa euroa, siinäkin puolen miljoonan euron kasvu. Matkailijat käyttivät rahaa kesäkuussa Kymenlaaksossa yhteensä 713 000 euroa. Yksittäinen matkailija käytti vierailullaan keskimäärin 140 euroa. Yöpyneet matkailijat kuluttivat 239 000 euroa ja päiväkävijät 473 000 euroa. (Lähde TAK Oy:n Visitory-palvelu)

Etelä-Kymenlaakson matkailulukuja seuraavan Cursorin matkailujohtaja Katri Miettisen mukaan kotimaan matkailun suosio jatkoi kasvuaan Etelä-Kymenlaaksossa tänä kesänä.

 – Kesäkuussa matkailijoiden määrä kasvoi 27 prosentilla viime vuoteen verrattuna, Miettinen kertoo.

Näyttelykävijöitä enemmän kuin ”normaalikesänä” 2019

Merikeskus Vellamon kesälomakausi oli kahta edellistä kesää rauhallisempi. Kokonaiskävijämäärä oli kesä-heinäkuun aikana 37 000 kävijää, mikä on noin 30 prosenttia vähemmän kuin kesällä 2020.

- Viime kesä oli aivan poikkeuksellisen vilkas, joten näitä kesiä on vaikea verrata keskenään. Kävijämäärissä näkyy isojen tapahtumien ja kokousvarausten puuttuminen, kertoo kehittämispäällikkö Annika Utriainen Merikeskus Vellamosta.

Kun tarkastellaan pelkästään näyttelykävijöiden määriä, niin voidaan todeta, että Vellamon näyttelyt kiinnostivat matkailijoita.

- Vaikka kansainväliset matkailijat puuttuivat, niin silti näyttelykävijöitä oli tänä kesänä enemmän kuin vuonna 2019. Näyttelykävijöiden määrän lisääminen onkin meille keskeinen tavoite, Utriainen kertoo.

Matkailusesonki jatkuu Vellamossa vielä pitkään ja elokuu on Annika Utriaisen mukaan usein parasta sesonkiaikaa.

- Kävijöistä huomiota herättävän paljon oli Vellamossa ensimmäistä kertaa. Noin 90 prosenttia kävijöistä oli tullut matkailemaan kauempaa kuin omalta seudultamme. Vellamon ja koko seudun sana on siis selvästi jatkanut kiirimistään uusille ryhmille, Annika Utriainen iloitsee.

Uudet investoinnit ja markkinointi vetivät Saunalahti Resortin kasvuun

- Talvi ja kesä ovat menneet mainiosti. Matkailijat ovat korvanneet suuremmat yritys- ja ryhmäasiakkaat ja pienempiä ryhmiä on ollut olosuhteisiin nähden mukavasti, toimitusjohtaja Jukka Markkola Santalahti Resortista kertoo.

Santalahti Resortissa ollaan tyytyväisiä matkailijamäärien kasvuun, mikä jatkuu jo toista vuotta peräkkäin.

- Heinäkuun loppuun mennessä majoituspalveluissa oli kasvua 50 prosenttia ja kokonaisliikevaihdossa kasvua viime vuoteen yli 10 prosenttia. Viime vuosi oli meidän kaikkien aikojen paras vuosi, Markkola kertoo.

Vuoteen 2019 verrattuna Santalahti Resortin alkuvuoden kasvu oli 17 prosenttia.

- Kasvu johtuu osittain uusista investoinneista sekä markkinoinnin kohdistamisesta Suomeen. Ulkomaalaisia ei ole näkynyt juuri ollenkaan koronan alettua. Nyt odotamme innolla yritysryhmien vapautumista koronarajoituksista. Työkavereiden pitää nähdä toisiaan ja me olemme sitä varten, Markkola tiivistää.

Kristina kehitti uusia tuotteita jokiristeilyjen rinnalle

Tuotantojohtaja Birthe Suni Kristinalta kertoo, että kesä meni olosuhteisiin nähden kohtuullisesti.

- Heinäkuun lopussa saatiin ensimmäinen ryhmä maailmalle; Ranskaan, ja parhaillaankin meillä on ryhmä neljän joen risteilyllä. Myös muutamia muita kotimaanmatkoja olemme onnistuneesti toteuttaneet. Matkat ovat olleet onnistuneita ja tähän asti kaikki on sujunut erityisolosuhteissakin ihan loistavasti, Suni kertoo.

Euroopan jokiristeilyjen lisäksi Kristinan konseptiin kuuluvat mm. Kanarian risteilyt. Toimitusjohtaja Anu Markkasen mukaan vuoden 2022 varauskanta on varsin valoisa.

- Toukokuussa lanseerasimme uuden Rails-junakiertomatkapaketin onnistuneesti ja konseptin asiakkaat ovat olleet todella tyytyväisiä. Hiomme siitä pikkuhiljaa timanttia erityisesti ulkomaisille matkailijoille, Markkanen kertoo.

Korona-aikaa on Kristinalla hyödynnetty myös uudistumiseen.

- Kristina Cruises -nimestä on muovautunut Kristina. Järjestämme tarkasti suunniteltuja teemallisia yhteismatkoja. Risteilyjen rinnalle on tullut muitakin tuotteita. Olemme panostaneet vahvasti digitalisoitumiseen ja vastuullisuuteen. Vastuullisuusohjelmamme sisältää uudenlaisen, konkreettisen kompensaatiomallin, kertoo Suni.

Kimolan kanavalla 1200 sulutusta touko-heinäkuun aikana

Kouvolan kaupungin viestintä- ja markkinointipäällikkö Kirsi Vainion mukaan matkailukesä vaikuttaa Kouvolassa menneen oikein hyvin. Yrittäjäkenttä vaikuttaa olevan kesään tyytyväinen, tosin koronan takia varaukset on tehty poikkeuksellisen myöhään. Tapahtumia on pystytty järjestämään vain joitakin, mutta niissä kaikissa järjestäjät ovat panostaneet turvallisuuteen.

- Kimolan kanavalla tehtiin touko-heinäkuun aikana reilut 1200 sulutusta. Tämä on ensimmäinen kokonainen kesä, viime elokuussa sulutuksia oli 530 kpl. Veneilijöiden lisäksi moni on käynyt maanteitse paikan päällä katsomassa paikkaa nähtävyytenä, Vainio kertoo.

Vainiota ilahduttaa, että tänä kesänä Kymenlaaksoon on saatu paljon ensikertalaisia, aktiivista markkinointiakin on toki tehty.

- Kesän aikana alkoi pikkuhiljaa tulla kyselyitä myös kokoustiloista, mikä oli ilahduttava signaali. Edelleen odotamme kansainvälisiä asiakkaita ja ryhmiä, koska kotimaan markkinoilla emme voi sisäisesti kasvaa Suomi-tasolla, Kirsi Vainio kertoo.

Korona rajoitti Verlan opastettujen kierrosten osallistujamääriä

Verlan tehdasmuseoalue avautui toukokuussa normaaliin tapaan.

- Yleensä touko- ja kesäkuussa suuri osa kävijöistä tulee ryhmissä, jotka nyt puuttuivat lähes tyystin. Juhannuksesta elokuun alkuun kävijöitä on taas ollut runsaasti, ei ihan viime vuoden määriä kuitenkaan, Verlan museojohtaja Ville Majuri kertoo.

Tehdasmuseon opastettujen kävijöiden määrää korona on pudottanut kahden kesän aikana noin kolmanneksella. Vuonna 2019 kävijöitä oli 17 260 henkilöä. Arvio tämän kesän kävijämääräksi on Majurin mukaan noin 10 500 – 11 000 kävijää. Ensimmäisenä koronakesänä 2020 Verlassa vieraili 14 052 kävijää.  

Koronarajoitusten takia opastetuille museokierroksille ei voitu ottaa normaalimääriä.

- Normaalisti yhdelle opastetulle kierrokselle on voitu ottaa jopa 50 henkilöä. Nyt maksimäärä on ollut 15 henkilöä per kierros.  

Majurin mukaan monet kävijöistä ovat kuitenkin kierrelleet omatoimisesti alueella ja käyttäneet alueen palveluita.

- Juttelin parin alueella toimivan yrittäjän kanssa. Toisen mukaan myynti on ollut oikein hyvää ja toisella vuoden 2019 tasoa, Majuri kertoo.

Verlan majoituskohteiden varaustilanne on ollut ennätystasolla sekä viime että tänä kesänä. Loppukausi näyttää Majurin mukaan heikommalta pahenevan koronatilanteen vuoksi.

- Monet yritykset ja muut vierailijaryhmiä tuovat tahot ovat alkaneet perua loppukesän ja syksyn varauksiaan, mutta olemme tyytyväisiä, kun henkilökunta on toistaiseksi säästynyt tartunnoilta ja on voitu palvella kävijöitä jossain määrin normaalisti tämäkin kesä, Ville Majuri summaa kesän tilannetta.

Helteet houkuttelivat vesipetoja Tykkimäen Aquaparkkiin

Huvipuistopäällikkö Pilvi Serola kertoo Tykkimäen vapaa-aikakeskuksen kesän sujuneen mallikkaasti.

- Tykkimäessä on palattu kävijämäärissä ja myynnissä takaisin koronapandemiaa edeltäviin vuosiin niin huvipuiston kuin Aquaparkin osalta. Kesä-heinäkuun sää oli erittäin hyvä varsinkin Aquaparkin vesipedoille. Kävijämääriä ja myyntejä tarkastellessa tilanne on näyttänyt hyvin positiiviselta, Serola summaa.

Serola uskoo, että kävijämäärien kasvuun vaikutti uudelleen käyttöönotettu ilmainen sisäänpääsy.

- Myös ulkomaan matkojen puuttuminen ihmisten kesälomasuunnitelmista käänsi matkailijavirtoja kotimaan kohteisiin, hän sanoo.

Tykkimäen huvipuiston konserttien Serola kertoo olleen korona-aikaan sopivan rauhallisia yleisömäärältään.

- Behmin konsertti oli kesän suosituin, hän sanoo.

Huvipuiston kesäkausi päättyy 28.8. Anna Abreun konserttiin.

 

 

 

 

  

 




 

Camargue yleiskuva3 CroisiEuropeCroisiEurope2

 "Heinäkuun lopussa saatiin ensimmäinen ryhmä maailmalle, Ranskaan, ja parhaillaankin on ryhmä neljän joen risteilyllä." - Birthe Suni, Kristina.

Aquapark scaled2

"Kesä-heinäkuun sää oli erittäin hyvä varsinkin Aquaparkin vesipedoille." - Pilvi Serola, Tykkimäen vapaa-aikakeskus.

 

r539 2 0 2000x2

 "Yleensä touko- ja kesäkuussa suuri osa kävijöistä tulee ryhmissä, jotka nyt puuttuivat lähes tyystin. Juhannuksesta elokuun alkuun kävijöitä on taas ollut runsaasti." - Ville Majuri, Verlan tehdasmuseo.

 

Luxury apartments Santalahti dining room aspect ratio 950x400

"Matkailijat ovat korvanneet suuremmat yritys- ja ryhmäasiakkaat ja pienempiä ryhmiä on ollut olosuhteisiin nähden mukavasti."  - Jukka Markkola, Santalahti Resort.